Onze bioscoopfilm 'Superkrachten voor je Hoofd' verovert nu ook het witte doek in Duitsland. Nadat […]
Shorts; Het zijn korte video’s op sociale media, die niet meer weg te denken zijn uit het huidige online medialandschap. Het platform TikTok is volgens TechCrunch de grondlegger van deze video’s, waar YouTube tegenwoordig ook gebruik van maakt. Wij merken op dat verticale content de laatste jaren succesvol is gebleken en proberen hierop in te spelen.
Dylan werd tijdens een event genaamd de Creator Summit in Valencia vorig jaar oktober geënthousiasmeerd over het gebruik van shorts. YouTube organiseert elk jaar de Creator Summit voor verschillende regio’s van de wereld. De bijeenkomst vond vorig jaar plaats in Valencia waar content makers elkaar kunnen ontmoeten en waar sprekers van over de hele wereld aanwezig zijn. Dylan en Marit hebben het event samen bezocht. YouTube shorts was een van de onderwerpen die de revue passeerde. “Sprekers waren in meerdere opzichten laaiend enthousiast over shorts. Jongeren kijken veel short content, waardoor het gebruik van shorts op YouTube meer kijkers en nieuwe abonnees kan genereren voor je kanaal.”, zegt Dylan.
Na het werkbezoek van Dylan en Marit in Valencia, zijn we direct begonnen met het uploaden van shorts op YouTube. Ondanks dat we shorts zijn gaan uploaden, proberen we de kwaliteit die kijkers van ons gewend zijn in stand te houden. We merkten dat de korte video’s het enorm goed deden, waardoor we inmiddels 3 keer per week shorts zijn gaan uploaden in plaats van 1 keer per week. We hebben zelfs een apart YouTube kanaal gewijd aan shorts, waar de kijkers overzichtelijker de korte video’s kunnen bekijken. Tot op heden zien we een forse stijging in views en abonnees. We kunnen de shorts op meerdere manieren inzetten waardoor we zichtbaarder zijn dan voorheen. “Ik denk dat shorts goed scoren omdat de jongere generatie een korte spanningsboog heeft. Het algoritme van platforms zoals YouTube en TikTok zijn daarnaast zo ontwikkeld om je gebonden te houden”, zegt Dylan.
DIGITAAL VERTICAAL
Het platform TikTok is volgens TechCrunch de oorzaak van de populariteit van korte video’s. Het team van Haegens Media kan dat beamen. Sinds de coronaperiode is TikTok ontploft en is verticale content naar een nieuw niveau van populariteit gestegen. TikTok is een grote concurrent van YouTube geworden doordat ze kijktijd wegnemen. Mensen hebben maar 24 uur in een dag en die besteden ze deels online. Een groot deel van de jongeren zijn van YouTube naar andere platformen gegaan zoals Netflix en TikTok. “De groei van TikTok is ongekend, maar mijn hart ligt toch écht bij het maken van YouTube content. Ik ben erg benieuwd wat de ontwikkelingen de komende tijd gaan zijn en wie de strijd om verticale content en kijktijd gaat winnen”, zegt Dylan.