Onze bioscoopfilm 'Superkrachten voor je Hoofd' verovert nu ook het witte doek in Duitsland. Nadat […]
Het is niet van vandaag. Dat creatievelingen, kunstenaars, artiesten genaaid worden door mensen die ondernemender zijn dan zij. Mensen die eurotekens in hun ogen krijgen als ze zien dat een artiest succesvol wordt. The Beatles, Elvis Presley, Amy Winehouse, de verhalen zijn er genoeg. In de digitale wereld, betekent dat het ook veel jonge online creators kan overkomen zodra ze door hun succes de eerste aanvragen van managements, agencies, merchandisepartijen, film-, theater- en tv-producenten, uitgevers van boeken, spellen of andere producten binnenkrijgen. Want het succes van een influencer is uit te breiden naar een heel scala aan productgroepen. En als online creator heb je natuurlijk niet van elke branche kaas gegeten, je bent immers druk genoeg met hetgeen waar je groot door bent geworden en echt goed in bent.
Afgelopen week sprak ik een collega YouTuber. Ik baalde ervan, toen ik hoorde dat ze een vervelende ervaring had gehad met een partij. Een partij buiten onze eigen online branche, die zich ondanks een immens gezamenlijk succes zeer onredelijk opstelde tegenover de YouTuber. Nu ben ik zeker niet de persoon die zegt: al het geld is voor de artiest. De ondernemende partij is immers diegene die iets op de markt kan brengen wat de creatieveling zelf misschien niet was gelukt. Maar wie kan delen, kan vermenigvuldigen. Iedereen verdient een stukje van de taart, dat is logisch. Het wordt echter heel oneerlijk als de artiest, de katalysator van het succes, alleen met de kruimels blijft zitten.
Allemaal de schuld van managers en producenten dit? Nee. Het is ook aan online creators. Door snel blij te zijn met hetgeen er als eerste wordt geboden gaan ze akkoord. Wellicht uit angst om een nieuw project stuk te onderhandelen, of gewoonweg uit desinteresse voor het hele onderhandelingsstuk. Echter door jezelf niet genoeg te informeren, maak je keuzes waar je misschien later spijt van krijgt.
De partijen met wie wij na 10 jaar in dit vakgebied nog steeds samenwerken, zijn op twee handen te tellen. Wat ze onderscheidt? Het zijn partijen die lange termijn hebben gedacht. Die transparant zijn geweest. Die snapten dat duurzaamheid niet enkel belangrijk is in je huishouden, maar ook in de zakenwereld.
Mijn gouden tip aan alle creatievelingen die nieuw zijn, een publiek opbouwen, succes ervaren en die daardoor opeens allerlei aanvragen binnenkrijgen: praat met elkaar. Dat doen we te weinig. Praat met artiesten die al wat verder zijn. Help elkaar. Vertel elkaar wat redelijk is in een branche waar de ander nieuw is. Welke partijen zijn fair, met wie kun je goed samenwerken? Schroom niet om in vertrouwen met elkaar over bedragen te praten. Want alhoewel je kunt denken: ik ben al blij dat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt, dan hoeft dat niet te betekenen dat jij het hobbymatig hoeft blijven uit te voeren.
En ondernemers: er ligt ook een taak voor jullie. Ben eerlijk en redelijk: want zó kun je van delen echt vermenigvuldigen maken. Verdeel de taart opnieuw, schep allemaal een punt op en merk dat samen eten veel gezelliger is. Kun je daarna samen een nieuwe taart bakken met extra slagroom door het vorige succes. En nu ga ik stoppen met schrijven, want ik heb heel veel zin in taart gekregen.
Ps. Voor online creators: mij mag je trouwens ook bellen hoor. Wellicht kan ik je helpen met onze inmiddels 10 jaar ervaring in het vakgebied en een aantal branches daarbuiten waardoor ik contact heb met talent agencies, managements, mediabureaus, uitgeverijen, film- en tv-producenten en merchandise partijen. En wellicht leer jij mij dan dat ik nog steeds bagger-deals sluit.