Haegens Media
Haegens Media

Geen bom onder verdienmodel influencers, alleen een opgeblazen verhaal

Geschreven door Marit op 12 november 2020

‘Vloggers mogen geen producten meer aanprijzen op YouTube’, ‘Bom onder verdienmodel influencers’. De kranten en nieuwssites stonden gisteren vol met dit soort titels. En als zelfs de meest gerenommeerde kranten het zeggen, zal het wel waar zijn. Spoiler alert: nee.

De afgelopen jaren ben ik veel in contact geweest met het Commissariaat van de Media (CvdM), de Stichting Reclamecode, DDMA en andere bedrijven uit de branche, zoals Talpa en Divimove. Allemaal om gezamenlijk op te trekken in de formulering van nieuwe richtlijnen om sluikreclame te voorkomen. Want in tegenstelling tot wat de artikelen gisteren doen vermoeden, is het gros van de YouTubers wél bereidwillig om reclame kenbaar te maken en zijn zij daar al lange tijd mee bezig.

Daarom gaat er, zoals het er nu naar uitziet, helemaal niet zo heel veel veranderen door de nieuwe Mediawet. Het grootste verschil is dat de regels nu vastliggen in een wet en er nu een toezichthouder is (CvdM), die boetes mag uit gaan delen. Louter positief: een professionaliseringsslag van onze brache. En sluikreclame is niet gewenst. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert net als traditionele media een boete.

Wie voor een veel grotere uitdaging staat is het Commissariaat zelf. Want vallen YouTubers überhaupt wel onder de wet en zo ja, om welke YouTubers gaat dan dan? Baseer je dat op het aantal abonnees, views, likes of inkomsten? Moet een influencer met 300.000 volgers met een x aantal campagnes zich wel aan de wet houden, maar een influencer met 10.000 volgers die wel veel meer branded deals heeft niet? De uitwerking laat nog op zich wachten. Misschien goed om als nieuwsmedium, als je de missie hebt de lezer te voorzien van feitelijke berichtgeving, daar ook even op te wachten.

Ps. Ik snap dat de traditionele media bang zijn. Want met het steeds groter worden van de online advertentiemarkt, zien zij een steeds groter wordende bom onder hun eigen verdienmodel. Misschien is dat een artikel waard?

Nieuwste blogs