Haegens Media
Haegens Media

ONDERTITELING HEEFT ZIN

Geschreven door Milou op 11 april 2023

Het gebruik van ondertiteling is niet meer weg te denken uit onze online content. Maatschappelijk gezien zorgt ondertiteling ervoor dat video’s toegankelijker zijn voor een breder publiek, zoals: doven, slechthorende, migranten en natuurlijk iedereen die een video zonder geluid wil zien. En de komst van artificiële intelligentie maakt het toevoegen van ondertiteling een stuk makkelijker!

Begrijpend lezen
Je kan ondertiteling op twee verschillende manieren terug vinden op onze kanalen. Zo hebben we ondertiteling die je aan en uit kunt zetten bij onze YouTube video’s. Momenteel zijn wij actief bezig met het toevoegen en verbeteren van die ondertiteling, omdat wij merken dat het maatschappelijk gezien van belang is. Het is handig voor migranten, doven en slechthorenden, zodat ook zij zo goed mogelijk de video's kunnen bekijken. Daarnaast kun je met ondertiteling in video’s je content altijd en overal kijken zonder het bijhorende geluid aan te hebben staan. Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs de mensen die een video wel met geluid bekijken, toch nog vaak de ondertiteling aanzetten. Dit helpt namelijk om de inhoud van de video beter te begrijpen.

Een steek(woord)je los
We gebruiken ook steekwoorden in video’s die dienen als ondertiteling. Dit zie je veel terug bij onze short content op TikTok, YouTube en Snapchat. Deze ondertitelingsvorm zit in de montage verwerkt en kun je niet uitzetten. Toch is dat niet nadelig, merken we. Het verschil in resultaten tussen onze short content mét ondertiteling en video’s zonder ondertiteling is aanzienlijk groot. “De short content mét ondertiteling wordt beter bekeken en heeft een betere kijktijd. Onze contactpersoon bij Snapchat heeft laten weten dat video’s beter worden gepusht in het algoritme als ze ondertiteld zijn. Onze producties zijn daardoor zichtbaarder en dat zien we terug in de resultaten”, zegt Tim, Marketeer Haegens Media. Het uitlichten van woorden of zinsdelen aan de hand van steekwoorden is populair geworden dankzij de Amerikaanse YouTuber MrBeast. Hij maakt actief gebruik van steekwoorden als onderdeel van zijn video’s om de inhoud te versterken en om als kijker je aandacht te grijpen.

Artificiële intelligentie
In een wereld waarin we net zo veel zuurstof tot ons nemen als online content, komt ondertiteling in video’s goed van pas. Het toepassen van ondertiteling is alleen géén simpel karweitje. Daar gaat veel tijd en nauwkeurigheid in zitten. Gelukkig wordt het tegenwoordig makkelijker gemaakt voor creators om ondertiteling toe te voegen aan hun content. Dit komt door de opkomst van programma’s die artificiële intelligentie in hun software integreren, waardoor het programma automatisch ondertiteling kan genereren. Programma’s zoals Adobe Première, YouTube en Capcut zetten software op basis van kunstmatige intelligentie in om gesproken tekst om te zetten in transcripties en ondertitelingen. Met deze nieuwe ontwikkeling is de drempel voor content creators om ondertiteling toe te voegen aan hun content een stuk lager. Daarom zijn wij voor een online wereld met ondertiteling waarbij iedereen de inhoud van de content kan begrijpen.

Nieuwste blogs